Sida 1 av 2
Ranger Mountain-800 ( 2003 ) Vevaxel och oljesmörjning... ?
Postat: 31 juli 2013, 20:57
av Stillborn
Tjenamoss !
Är en färsking här på forumet så jag säger
Tjenis! på allihopa innan jag börjar bråka med dumma frågor haha
Ja vart börjar vi , har köpt en Ranger Mountain 800 HO -03 till bra kurs , som jag håller på att fräscha till innan vintern och håller som bäst på med motorn rev ner den idag och insåg att den va i stort sett tom på fett men inget haveri , ibland har man tur
Nu kommer denna härliga fråga som behandlas 1000 tals gånger i trådar om oljesmörjning , har sökt som en tok på olika forum, men ser olika svar hela tiden så nu tänkte jag göra en definitiv lista hur jag ska gå tillväga och vad exakt jag behöver göra
Veven kommer byggas om med nya lager riktas och hela baletten, oljekanaler borras mm , ska även bygga en "bricka" för packboxen på PTO sidan
Så nu fråga 1 : Vilka packboxar ska tas bort ?
Fråga 2 : oljekanalerna räcker det verkligen att borra upp dom 6-7 mm , känns lite lite med tanke på att dom inre nästan badar i olja , eller tänker jag fel ?
Fråga 3: Kan jag köra med separatsmörjning eller måste jag köra olja i tanken ?
Fråga 4: Nått jag glömt ?
Skulle ju vara fint om nån som verkligen gjort det svarar då det inte bli en massa onödiga inlägg
ha re gött på er alla / Chrille
Re: Vevaxel och oljesmörjning ?
Postat: 31 juli 2013, 21:43
av RannerKing
Välkommen!
1. Tror ej du behöver ta bort någon. Kan du fota veven och lägga upp en bild?
2. 6mm räcker. Och du tänker nog lite fel. Drevet badar i olja.
3. Spelar ingen roll. Separat tank är bekvämt. Blandar du i bensin vet du exakt hur mycket olja den får.
Re: Vevaxel och oljesmörjning ?
Postat: 1 augusti 2013, 09:41
av Stillborn
en bild på den , är det nån packbox jag behöver ta bort ? vill gärna få ett så fritt flöde som det bara går , man vill ju åka lite med mellan skruvningarna

Re: Vevaxel och oljesmörjning ?
Postat: 1 augusti 2013, 20:07
av RannerKing
Du behöver inte demontera någon packbox.
Re: Vevaxel och oljesmörjning ?
Postat: 1 augusti 2013, 20:38
av Stillborn
RannerKing skrev:Du behöver inte demontera någon packbox.
Varför har jag hört att jag måste det då ?
Är det någon annan modell av axel då eller ?
Och då blir alltså receptet
renovera veven helt original utan modifikationer och inga packboxar bortagna och inge fett
borra oljekanaler 6mm
Wössner kolvar
Boyesen rage cage
då ska jag väl klara mig en bit i vinter iaf

Re: Vevaxel och oljesmörjning ?
Postat: 2 augusti 2013, 15:42
av RannerKing
Vissa axlar har en bussning mellan yttre lagren på PTO men det hade inte du.
Wössner har jag ingen koll på... I övrigt låter det lovande.

Re: Vevaxel och oljesmörjning ?
Postat: 4 augusti 2013, 20:46
av Stoft
Wössner är grymma kolvar

Re: Vevaxel och oljesmörjning ?
Postat: 19 augusti 2013, 10:56
av 2stroke
Stillborn skrev:Tjenamoss !
Är en färsking här på forumet så jag säger
Tjenis! på allihopa innan jag börjar bråka med dumma frågor haha
Ja vart börjar vi , har köpt en Ranger Mountain 800 HO -03 till bra kurs , som jag håller på att fräscha till innan vintern och håller som bäst på med motorn rev ner den idag och insåg att den va i stort sett tom på fett men inget haveri , ibland har man tur
Nu kommer denna härliga fråga som behandlas 1000 tals gånger i trådar om oljesmörjning,
har sökt som en tok på olika forum, men ser olika svar hela tiden så nu tänkte jag göra en definitiv lista hur jag ska gå tillväga och vad exakt jag behöver göra
Veven kommer byggas om med nya lager riktas och hela baletten, oljekanaler borras mm ,
ska även bygga en "bricka" för packboxen på PTO sidan
1. Vilka packboxar ska tas bort ?
2. Kan jag köra med separatsmörjning eller måste jag köra olja i tanken ?
// Chrille

Hej och välkommen hit till Forumet.
Det finns en hel del trådar om dessa trubbel här på forumet och de innehåller såvitt jag vet "Rätt" information.
Gör en sökning så hittar du nog många av dem.
1. De inre tätningarna
på de dubbla lagren skall tas bort när man tänker köra stänk smort
( *Se bild )
2. Du bör köra oljeblandat direkt i tanken.
Re: Vevaxel och oljesmörjning ?
Postat: 21 augusti 2013, 19:56
av Stillborn
2stroke skrev:Det finns en hel del trådar om dessa trubbel här på forumet och de innehåller såvitt jag vet "Rätt" information.
Gör en sökning så hittar du nog många av dem.
1. De inre tätningarna på de dubbla lagren skall tas bort när man tänker köra stänk smort
( *Se bild )
2. Du bör köra oljeblandat direkt i tanken.
Ok, men då så behöver jag som sagt inte göra nått då iom att det inte sitter någon tätningen där enligt sprängskisserna ? eller menar du att jag ska pilla bort "kapslingen" på lagren ?
Re: Vevaxel och oljesmörjning ?
Postat: 21 augusti 2013, 21:10
av 2stroke
Stillborn skrev:Ok, men då så behöver jag som sagt inte göra nått då iom att det inte sitter någon packbox där enligt sprängskisserna ?
En annan fråga han kommer ju byta ut lagren mot de "senaste" lagren från BRP,
är dessa nå annorlunda jämfört med dom gamla ?
Det finns ingen
packbox mellan lagret och själva vevhuset,
men lagret är i sig själv tätat med hjälp av en tätningsring som sitter i själva lagret.
Detta för att hålla fettet på plats och hindra urtvättning utav lagret.
Skall man köra
stänk smort så ska dessa tätningsringar helt plockas bort.

Du får nog ta och utveckala vad du menar med:
..."de senaste lagren ifrån BRP"...